در آخرین روز پیش از تعطیلی اجباری مکانهای فرهنگی و تفریحی ، مثل موزه ها و گالری ها و ... به دستور اداره اماکن(۱۳ خرداد)؛ رفتیم کاخ موزه نیاوران. یک بخش جدید به نام "جهان نما" حدود ۲۰ روزه که افتتاح شده. این بخش در ضلع غربی عمارت صاحبقرانیه قرار داره و در اوایل دهه پنجاه که صاحبقرانیه تعمیر و بهسازی میشه به دستور فرح به محل نمایش کلکسیونی از آثار هنری اهدایی یا خریداری شده توسط خود فرح تبدیل میشه و نام قدیمی و تالار بزرگ و آیینه کاری شده صاحبقرانیه، یعنی " جهان نما" روی اون گذاشته میشه. آثار نفیس و گران قیمت بسیار زیادی از تمام نقاط جهان خریداری میشه که نمایشگاه کنونی بخش کوچکی از اونه که قراره یک سال نمایش داده بشه و بعد به تدریج بقیه آثار. البته شما هیچ جا نمی بینید نامی از فرح برده شده باشه و فقط اگه ازنگهبان دم در ورودی بپرسید ممکنه اینو بهتون بگه.
آثار این نمایشگاه تنوع دوره ای و سبکی خیلی زیادی داره به اضافه اینکه انواع مختلف آثار هنری ( نقاشی ، لیتوگرافی ، مجسمه، سفال از هزاران سال پیش تا دوره اخیر) از هنرمندان مشهوری مثل سالوادور دالی، پابلو پیکاسو، مارک شاگال و نیز سهراب سپهری، پرویز تناولی، پرویز کلانتری، ژازه طباطبایی و... رو می تونید ببینید.
اینا هیچ کدوم ربط زیادی به چیزی که می خوام بگم نداره؛ حتی اینکه راهنمایی که اونجا گذاشته بودند یک جوون هجده نوزده ساله حداکثر دیپلمه بود و هیچ اطلاعاتی نداشت و فقط می گفت به تابلوها دست نزنید و دائم داشت قسمتهای مختلف(!) بدنش رو می خاروند... هم ربطی به من نداره . و اما ...
روی در ورودی کاخ نیاوران تابلوی بزرگی نصب شده بود که نوشته بود نمایشگاه آثار مارک شاگال ... ولی تقریبا تمام افرادی که به جهان نما می اومدند چنین نمایشگاهی رو نمی دیدند( غیر از دو سه اثر شاگال که در موزه به طور پراکنده وجود داشت). چرا؟ چونکه این نمایشگاه در زیرزمین جهان نما قرار داره و هیچ تابلو یا راهنمایی هم نیست که اونو به شما نشون بده( بگذریم از اینکه این بازدیدکننده ها اگه خودشون هنرمند یا علاقمند به هنربودند یا لااقل آگاهانه می اومدن موزه باید اینو سوال می کردند). زیر نگاه چپ چپ مسوول موزه، از پله ها رفتم پایین و فهمیدم این نمایشگاهی که اینقدر تبلیغش رو کرده بودند اینجاست بدون حتی یک بازدید کننده. توضیحات کوتاهی درباره شاگال رو خوندم و شروع کردم به دیدن آثار . کم کم دستگیرم شد چرا این آثار اینطور مخفیانه و مظلومانه به نمایش دراومده.این و این و این رو ببینید.
و اما نکته بعدی !(که کمی عذاب وجدان دارم از نوشتنش ). وقتی می خواهید وارد جهان نما بشین از یک در کوچک و کوتاه وارد میشید . برای یه همچین موزه ای ،ورودی به این کوچکی و محقری برام عجیب بود. از نمایشگاه که اومدم بیرون ساختمون رو دور زدم و دیدم یه در بزرگ و زیبا پشت اون قسمت قرار داره. مطمئن نیستم ولی به نظر می اومد می تونستن از این در به عنوان در ورودی استفاده کنند ( فکر کنم این بخش ( جهان نما) جزو صاحبقرانیه است). جلوش چند کیسه گچ و سیمان ریخته بود و دیوارها و در چوبی پر از گرد و غبار بود. از پله هاش بالا رفتم و کاشیکاریهای کنارش رو دیدم. قسمتهاییش ریخته بود و گرد و خاک روش ،باعث می شد نشه نقشهای روی اونا رو واضح دید. با یه دستمال تمیزش کردم و ...!!!
گمونم میراث فرهنگیا می دونستن اگه بخواد از این در، ورود و خروج صورت بگیره، یا باید این آثار مستهجن از روی دیوار کنده بشه یا روش پوشیده بشه برای همین تصمیم گرفتن طوری برنامه ریزی کنن که کسی اون قسمت رو نبینه. فکر می کنم قسمتهای سینه عمدا تراشیده شده.
به هر حال اگه روزی اینارو نابود کردند ( به اضافه اون آثار شاگال) من عکساشو به مزایده می ذارم.
پراکنده:
دوستان عزیز موزه دار یا کسانی که از موزه داری مطلعند میشه به من بگن آیا در هیچ جای دنیا قسمتی از اثر تاریخی رو به سرویس بهداشتی ، آبدارخونه و محل استراحت کارکنان تبدیل می کنند؟ و سرویس بهداشتی ساختمون با قدمت بیش از صد سال رو خراب می کنند که نمایشگاهش کنند؟( کوشک احمدشاهی در کاخ نیاوران نمونه این عمله)
من چند بار برای امتحان، دستم رو بردم طرف تابلوها و اشیا طوری که انگار دارم اونا رو لمس می کنم ولی نه هیچ آژیری به صدا دراومد نه کسی تذکری داد. راحت می تونستم آدامسمو بچسبونم به تابلو ها.













نه روسری نه توسری!